4 + 1 tipů jak dosáhnout work-life balance a proč se o to snažit

Work life balance, neboli rovnováha mezi prací a soukromým životem, zní jako nedosažitelný cíl. Díky technologiím, aplikacím a home-officu jsme neustále dostupní, tzn stále aspoň 1 nohou v práci, k tomu se přidávají obavy ze ztráty zaměstnání, které více posilují naši ochotu pracovat více a déle.

Na druhé straně se ale shodují experti, kteří nás varují, že nakumulovaný stres z nekonečných pracovních dnů a povinností negativně ovlivňuje naše vztahy, zdraví i celkový pocit štěstí a spokojenosti… Takže jestli si chcete uchovat fungující rodinu i zdraví, nastolit zdravou rovnováhu mezi vaším pracovním a soukromým životem by pro vás mělo být důležité téma.

A přestože ta rovnováha bude vypadat pro každého z nás jinak, na dalších řádcích s vámi budu sdílet tipy, na kterých se shodují přední světoví odborníci:

Offline mód

Technologie a appky nám jednoznačně usnadňují životy, ale na druhé straně jsou enormním zdrojem stresu, protože nás konstantně úkolují, konstantně připomínají, co je ještě potřeba udělat. Vyhraďte si proto chvíle, kdy nebudete kontrolovat emaily, whatsapp, Trello, slack, teamsy ani nic podobného. Když večeříte s rodinou nebo jste někde venku, vypněte si všechna upozornění ze všech aplikací, pokud nemůžete snést představu, že byste nechali telefon doma. I když se to může zdát jako maličkost, tenhle zvyk ve vás časem vybuduje větší odolnost – je studiemi dokázané, že lidé, kteří mají pocit kontroly nad svými povinnostmi a svým časem, jsou odolnější a i výkonnější.

Cvičte a meditujte

I když jsme pod enormním stresem a časovým tlakem, ty nejzásadnější věci si nemůžeme dovolit vynechat. Musíme jíst a spát, chodit na záchod. A přesto, i když cvičení je jedním z neúčinnějších odbourávačů stresu, většinou je to to první, co škrtáme z našich kalendářů, když se nám začínají hromadit povinnosti a úkoly. Nějaká forma sebe-péče je naprosto zásadní a podle předních odborníků bychom měli mít v našem pracovním týdnu alespoň 3 časové sloty vyhrazené na tyhle aktivity. I to má velmi pragmatický důvod – cvičením a meditací si spouštíme parasympatetikus, autonomní část nervové soustavy, která odpovídá za regeneraci a trávení. Klíčem je provádět tyto aktivity dlouhodobě a pravidelně, aby si vaše tělo zvyklo a znovu se naučilo tenhle režim spouštět. Posílí se vám imunita, trávení i srdce. Zkoušejte jednoduché dechové techniky nebo meditace – můžete se přidat každé pondělí k vedené meditaci zdarma od 7:00 ve skupině Muži 2.0 na Facebooku. Dalajláma údajně řekl: Pokud máte dost času, medituje půl hodiny denně. Pokud máte málo času, meditujte hodinu denně.

Omezte časožrouty a energetické upíry

Tony Robbins doporučuje, abychom si na týden vedli deník, do kterého si budeme zapisovat všechny situace, kdy jen zabíjíme čas nebo které nás stojí energii. Možná se zdá, že pár minut na sociálních sítích tady a tam nic neudělá, ale ten čas se nasčítává. Stejně tak je to i s lidmi, kteří vás vysávají. Znáte ty typy. Potom, co se s nimi setkáte, cítíte se, že na vás vylili svoje problémy, jim se ulevilo a vy se pak musíte sbírat a dávat dohromady. Oboje omezte. Jak tenhle typ lidí tak i aktivity, které vás stojí čas. Raději si místo toho jděte na 20 minut zaběhat nebo zadýchat. Pokud si deník budete týden vést, uvidíte, že čas najdete.

Vykašlete se na perfekcionismus

Perfekcionismus je mnohdy oceňován a oslavován, ale ve skutečnosti je často velkou překážkou efektivity. Znovu a znovu ze všech stran slýcháváme o Parretově principu, o pravidle 80-20 – a ne nadarmo. Funguje to. Parretův princip říká, že 20 % aktivit vygeneruje 80 % výsledků. Soustřeďte se proto jen na ty nejdůležitější a nejnutnější úkoly, které vás (a případně váš tým) posunují k vašim cílům. Vymazlování k úplné dokonalosti prezentace nebo reportu je přesně těch 80 % aktivit, které můžete s klidem vynechat.

Začněte pozvolna

Kaizen krůčky. V koučingu se učíme, že méně je mnohdy více. Pokud cítíte, že potřebujete věnovat více času sportu a teď neděláte nic, naplánovat si každý den 5 km je pravděpodobně recept na selhání. Běžte se 2x v týdnu proběhnout na 20 minut. Pokud máte pocit, že netrávíte dost času s rodinou a najednou se rozhodnete, že budete každý den doma se ženou a s dětmi, může to pro vás být náročný úkol. Je důležité zažít malá vítězství, malé úspěchy, které vás budou inspirovat a motivovat k další snaze.

Pokud vám dávalo smysl, co říkám, přidejte se do již zmíněné skupiny Muži 2.0, kde tvoříme komunitu mužů, kteří se chtějí posouvat, podporovat, inspirovat a růst.

Stáhni si zdarma praktického průvodce, který ti ukáže první kroky k tomu, jak se zlepšit jako milenec:

  • ANO, opravdu se to dá natrénovat!!!
  • ANO, opravdu se dobrým milencem může stát každý!!!
Stažením ebooku souhlasíš se zpracováním osobních údajů. Vše o ochraně osobních údajů a jak s nimi nakládáme, najdeš zde>>.
Komentáře

Přidat komentář