fbpx

Biohacking pro začátečníky

Už jste asi slyšeli o hackování počítačů, telefonů, emailů… ale co hackování těla? Tomu se říká biohackování a v posledních letech nabírá více a více příznivců. O co jde? V tomhle článku se dozvíte, jak se snadno můžete stát biohackerem i vy a k čemu vám to vlastně bude dobré.

Co je biohacking?

Začněme základy. Biohackování znamená jakoukoliv činnost, jejíž cílem je změna naší tělesné chemie, vylepšení našeho těla a mysli. Neodlučně je s ním spjato i experimentování na sobě a hledání způsobů, jak energetizovat a vylepšovat tělo a mysl, potažmo tedy celý náš život. Tohle je velice široká definice, ale je to v pořádku: přestože metody na sebezdokonalování jsou staré jako lidstvo samo, biohacking je moderní termín, moderní disciplína, která se stále vyvíjí a její hranice jsou tedy poměrně široké. Zahrnuje tak ty nejjednodušší změny jako začlenění určitých doplňků stravy nebo naopak vyloučení nějakých potravin, přes aplikování nejrůznějších vychytávek jako jsou chytré hodinky nebo jiná smart elektronika, která nás monitoruje a jejíž prostřednictvím si třeba zlepšujeme spánek nebo optimalizujeme své tréninky až po druhý extrém v podobě nejrůznějších implantátů a genového inženýrství. Každý z nás má hranici zajímavého a přijatelného někde jinde a proto pro různé biohackery budou přitažlivé různé metody, ale cíl mají všichni bohackeři stejný: delší, spokojenější život, větší výkonost a životní elán.

Kde začít?

Zatímco spousta biohacků vyžaduje různé suplemenety nebo technické vychytávky, tyhle 3 věci můžete začít dělat okamžitě bez žádného dalšího vybavení a jakéhokoliv předešlého tréninku.

Studené sprchy

V poslední době (alespoň v mé sociální bublině) pozoruji velký vzestup popularity studených sprch nebo rovnou koupání v ledové vodě. Jaké to má účinky a proč byste to mohli vyzkoušet?
Studená voda nám zlepšuje cirkulaci lymfy, krve, tím nám pomáhá detoxikovat tělo a snižovat riziko onemocnění srdce a krevního oběhu, ale mimo to nám také “nakopává” produkci hormonů ovlivňujících náladu. Četl jsem tak o výzkumech, které ukázaly, že dlouhodobé sprchování studenou vodou může mít lepší účinky na zlepšování nálady než antidepresiva. (Obezřetnost mi velí napsat, že pokud užíváte antidepresiva, rozhodně byste je neměli vysadit jen na základě přečtení článku, ale konzultujte takové rozhodnutí s odborníky). Osobně mám vždy po studené sprše více energie, je to skvělý způsob, jak se probudit nebo jak zakončit trénink, svaly potom rychleji regenerují.

Přerušované (intermitentní) půsty

Přerušovaný půst znamená v podstatě jen to, že si rozdělíte den na 2 okna – jedno, ve kterém jíte a druhé, ve kterém se postíte. Nejčastěji doporučovaný poměr bývá 16/8 pro muže a 14/10 pro ženy, přičemž ten větší údaj je vyhrazen půstu. Samozřejmě ale experimentujte, co sedne vám. Prakticky tedy 16/8 třeba vypadá tak, že se poprvé najíte ráno v 10 a poslední jídlo máte večeři v 18.00 Svůj denní příjem potravy tak vtěsnáte do těch 8mi hodin a nejčastější doporučení říkají, že byste měli mít alespoň 2 či 3 jídla.

Blahodárných účinků půstů existuje celá řada, tím nejzjevnějším je to, že dáváte pravidelně oddych trávícímu traktu. Pokud jste jako většina lidí, v průběhu celého dne něco uždibujete, což v praxi znamená, že trávicí soustava je pořád aktivní, spotřebovává tak energii na svůj chod, kterou byste mohli využívat jinde. Dost často nejíme z hladu, ale protože se nudíme nebo “máme na něco chuť”. To se pak kromě energie může podepisovat i na váze a celkovém zdravotním stavu. Ale opět, ani tahle metoda není pro každého, takže používejte selský rozum a pokud vás tenhle způsob přitahuje, proveďte ho jako experiment. Třeba na pár dní v týdnu nebo na omezenou (krátkou) dobu.

Dechové cvičení

Podle jógy, která vypracovala za několik tisíciletí své existence celou vědu o dechu a různých způsobech, jak prostřednictvím různých typů dýchání ovlivňovat naše tělo a psychiku, existuje velmi těsné spojení mezi našimi emocemi, myslí a dechem. Všimněte si, jak se vaše různé emoční stavy odráží do vašeho dechu. Jinak dýcháte, pokuď jste rozrušení, jinak pokud jste naštvaní, šťastní nebo když spíte. Náš dech, emoce a mysl tak tvoří vrcholy trojúhelníku, o němž platí, že stačí kontrolovat jeho jeden vrchol a automaticky kontrolujeme ostatní dva. Když třeba zadržíte dech, automaticky se vám zpomalí myšlenky a uklidníte se.

Praktikováním vědomého dýchání tak prospíváte celému svému tělu i psychice. Dech je nejdostupnější prostředek na pomoc proti stresu, únavě či neklidu. Nejjednoduší technika, kterou můžete dělat, je takzvaný úplný dech, který spočívá v tom, že budete provádět nádech nosem do břicha, hrudníku až po hroty plic a potom úplně vydechnete ústy. Chcete dýchat pomalu, klidně, neslyšně. Pokud vám to bude příjemné, můžete zařadit i krátkou zádrž dechu při prázdných (po výdechu) a plných (po nádechu) plicích. Nepřehánějte to se zádržemi, provádějte je jen tak dlouho, jak vám to bude příjemné. Celou tuhle praxi můtžete doplnit nějakým pozitivním záměrem typu Teď si jdu zadýchat, abych se uklidnil(a) a nabil(a) svěží energií / silou / rozhodností / tvořivostí / láskou … A uvidíte. Po 5-10ti minutách takového cvičení se váš stav radikálně promění.

Biohacking tedy nemusí být vůbec drahá záležitost. Držím vám palce a doufám, že alespoň jednu z těch 3 technik vyzkoušíte. Budu rád, pokud mi napíšete, jaké to bylo!

Stáhni si zdarma praktického průvodce, který ti ukáže první kroky k tomu, jak se zlepšit jako milenec:

  • ANO, opravdu se to dá natrénovat!!!
  • ANO, opravdu se dobrým milencem může stát každý!!!
Stažením ebooku souhlasíš se zpracováním osobních údajů. Vše o ochraně osobních údajů a jak s nimi nakládáme, najdeš zde>>.
Komentáře

Přidat komentář