fbpx

Technika Pomodoro

Spousta z nás bojuje s nekončícími seznamy úkolů na straně jedné a potřebou život užívat a prožívat. Produktivita, neboli zvládnout více za méně času, se tedy stává čím dál tím více klíčovou dovedností.  A přesně v tom nám může technika Pomodoro pomoci.

Co to je? Prakticky:

Technika pomodoro je nástroj produktivity. Vděčí za své kuriozní jméno (pomodoro v italštině znamená rajče) svému otci, Italovi Francescovi Cirillovi, který ji vyvinul v 80tých letech a k jejímu praktikování používal kuchyňský budík ve tvaru rajčete. Je to celý propracovaný systém, ze kterého dnes představím jen jeho ústřední část, která nás vybízí, abychom náš pracovní čas rozdělili do 25 minutových úseků, který prokládáme pauzami. Každý 25 minutový interval se nazývá pomodoro. 4 pomodora proložená 3-5ti minutovými pauzami se nazývají set a po každém setu se začleňuje delší přestávka, 15 – 20 minut.

K úspěšnému prkatikování ještě musíte vědět 3 věci:

  • každé pomodoro je nedělitelné, tedy jakmile začnete, nepřerušíte ho, tzn. nezvedáte telefon, nejdete na toaletu nebo se napít. Pokud je to opravdu nutné, můžete pomodoro ukončit a po vyřízení neodkladné záležitosti začnete znovu.
  • prakticky se provádí tak, že ať už děláte cokoliv, máte po ruce papír, na který si zaznamenáváte jednotlivá pomodora. Jakmile máte 4 (a 3 pauzy), dáte si pauzu delší a začínáte nový set. Papír vám slouží i k tomu, abyste si zapsali různá vyrušení a věci, ke kterým se potřebujete vrátit později.
  • každý den byste měli začít tím, že si naplánujete, co chcete udělat a vyhradíte si na to určitý počet pomodor nebo setů.

A to je k praxi vše. Pokud vás zajímá ještě trocha úvah, teorie a postřehu z praxe, čtěte dál.

Teorie

Psychologie za touhle technikou je vlastně velmi sofistikovaná. Pomáhá udržovat soustředění a flow tím, že vytváří určitý rytmus a nastavuje nám mini termíny a cíle. Už jen denní naplánování úkolů může být pro někoho super inovující a vlastní rozdělení času v nás vytvoří určitou urgenci: nemám rázem nekonečné množství času na dokončení úkolu přede mnou, ale mám na něj omezený čas, vytyčený cíl. Protože máte pokaždé jen 25 minut, neodběhnete si k facebooku, youtubu nebo instagramu, kde z ničeho nic zjistíte, že uběhla půl hodina.
Další geniální část jsou ty “vynucenené pauzy”, které nám pomáhájí být efektivní a produktivní ve chvílích, kdy pracujeme, zároveň nám však dopřávají čas na nabití baterek. Nemůže se tak stát, že zjistíte, že sedíte u počítače několik hodin, pálí vás oči, vlastně jste nejedli, nepili a už asi hodinu se vám chce na záchod. Jestli tohle znáte, zkuste pomodoro, aby na dveře nezačal poklepávat syndrom vyhoření…

Můžete fungovat stejně jako Cirrilo s kuchyňským měřičem, četl jsem u různých autorů, že pro někoho je ten tikavý zvuk budíku inspirující a pohánějící, mě ruší a baví mě technologie, tak jsem si stáhl aplikaci. Používám iPhone, tak nemám osobní zkušenost na Androidu, ale v App Storu je spousta aplikací, zdarma i placených. Osobně se mi hodně líbí Flat Tomato, pokud si chcete víc sledovat produktivitu i napříč různými zařízeními nebo Power Focus, který je až zenově čistý a jednoduchý. Obě jsou ve chvíli psaní článku zdarma ve verzi pro iPhone, desktop varianta je placená. Někde na půl cesty mezi nimi je i ClearFocus.

Osobní zkušenost

Pokud mám být úplně úpřímný, tak se mi také často stane, že začnu pracovat a sedím u počítače, zabraný do nějaké činnosti a ani si nevšimnu, že nepiju nebo je mi zima. Z tohohle pohledu se mi Pomodoro technika zdála zvláštní – mám pracovat jen 25 minut a pak tolik času “proflákat” pauzami? Jak můžu zvládnout více práce, když budu více odpočívat? To se mi zdálo jako trochu protichudné tvrzení.

Ze začátku se mi zdálo pracovat po takhle malých celcích nepřirozené. Ale nějaká moje část se chytla na to, že zkusím v těch 25 minutách podat nějaký extremní výkon. Konec konců, je to jenom 25 minut. A zajímavé je, že přestože jsem si vědom toho, že přesně to je ten psychologický trik, který metoda využívá, stejně to na mě funguje! Protože to je jen 25 minut, dokážu se soustředit a neodbíhat k rozptýlením. Tenhle závod, který jsem si z toho udělal, mi pomáhá nepokračovat po vypršení 25 minutového intervalu v práci – to by bylo podvádění a já chci stihnout předepsaný úkol v limitu.

Jsem od přírody multi-tasking člověk, (možná je to hraniční ADHD 🙂 ) a i tady s tím, co jsem považoval za výhodu, pomodoro pomáhá. Zase ten stejný trik, “jen” 25 minut dělat jednu věc a soustředit se na ni jde.

Protože mi metoda předepisuje pauzy a nekoukám tím pádem non-stop do počítače, na konci dne se cítím – světe div se – lépe. Mám po každém takovém dni pocit, že jsem opravdu pracoval, jsou za mnou vidět výsledky (které mám i konec konců zaznamenané) a navíc mám čas se i protáhnout, dřepnout si a osvěžit se, takže jsem i večer daleko svěžejší.

Co je překážkou pro techniku jsou momenty, kdy nepracujete jen sami nebo z jiného důvodu nejste pány svého času. Uprostřed firemní porady se prostě asi nemůžete zvednout a jít se protáhnout, protože vám zrovna odbila 25. minuta, stejně tak pokud někde jsem s klientem, tahle metoda není vhodná. Takže prakticky tuhle metodu používám v situacích, kdy pracuju sám.

Píšu články, odpovídám na emaily nebo se vzdělávám. Moje práce je dvojí, samostatná a s klienty, takže si tenhle přístup můžu dovolit. Myslím si proto, že je ideální pro všechny free-lancery nebo lidi, kteří pracují z domova.

Jak se dá začlenit do práce v kanceláři zkušenost nemám, tak budu rád za vaše postřehy, pokud vás technika oslovila a zkoušíte ji. Dejte mi vědět v komentářích.

Stáhni si zdarma praktického průvodce, který ti ukáže první kroky k tomu, jak se zlepšit jako milenec:

  • ANO, opravdu se to dá natrénovat!!!
  • ANO, opravdu se dobrým milencem může stát každý!!!
Stažením ebooku souhlasíš se zpracováním osobních údajů. Vše o ochraně osobních údajů a jak s nimi nakládáme, najdeš zde>>.
Komentáře

Přidat komentář