fbpx

Priming – kletba nebo požehnání

Síla primingu

Budíte se apatičtí, bez energie, s obavami, co přinese nový den? Máte před sebou nějakou obtíž, která na vás vyskočí hned po probuzení a vede vás k tomu, že na ni obsesivně myslíte? Spousta lidí se budí v tomhle stavu, přestože by si přáli být zaměření a mít v žilách úspěch, tak prostě nemají dostatek energie na to, aby splnili své cíle.

Jestli se tady poznáváte, možná je na čase, abyste objevili sílu primingu.

Naše životy jsou mnohdy velmi náročné. Když našim hlavním cílem je dožít se konce dne, může být obtížné si byť jen vzpomenout na to, jaké to je cítit se úspěšní, naplnění nebo dotahovat věci do konce. Můžete ale proměnit svůj život tak, že se postavíte čelem svým problémům s aurou vítěze. Můžete se naučit změnit stav své mysli tak, že změníte svůj fyziologický stav – a přesně k tomu vám může pomoct účinný priming.

Vyvtořit si nějaký ranní rituál, který zahrnuje i priming je skvělý způsob, jak začít den. Jak den začnete má velký a dlouho trvající vliv na zbytek vašeho dne.

Co je priming?

Co je priming a jak ho využít ve svůj prospěch? Definice priming popisuje jako kognitivní proces, při kterém podnět z dřívějška ovlivňuje pozdější chování a myšlení jedince, například to, jak později vnímá podobný podnět. Jeden z pragmatických přístupů k primingu ho popisuje prostě jako vyhrazení si času na to, aby si člověk srovnal myšlenky a emoce takovým způsobem, aby prožil den v optimálním stavu. Priming má největší význam provádět ráno, protože takto ovlivníte největší část svého dne. Také vám může pomáhat být obecně vědomnějšími, více schopnými ovládat vaše emoce a tím pádem i reagovat způsobem, který si přejete.

Pokud čelíte překážkám, které vám znemožňují být, kým chcete a kde chcete, priming může být tím nástrojem, který vám pomůže překlenout propast mezi tady a teď a vaším ideálním stavem. Naše myšlenky, pocity a emoce mohou být ovlivněny nejrůznějšími způsoby, kterých si často ani nejsme vědomi. Níže uvádím 2 experimenty, které to dokládají. Pokud se chcete hlouběji věnovat tomuhle tématu, doporučuji pro začátek knihu nositele Nobelovy ceny Daniela Kahnemana Myšlení rychlé a pomalé. Pokud nechcete knihu číst, vězte, že nás ovlivňuje spousta věcí – a pokud mezi ty spousty vlivů zařadíme i své časté, vědomé působení, můžete se naučit mít skvělou pracovní morálku, disciplínu nebo cokoliv jiného, co si přejete kultivovat.

Ať budete nebo nebudete priming používat, jen vězte, že to není jen nějaký módní výstřelek. Kahneman a desítky, možná stovky dalších vědců věnovali tomuhle fenoménu desítky let výzkumu a opakovaně potvrzují jeho vliv. Jestli se budete primovat pozitivně nebo negativně záleží na tom, jak kontrolujete svou mysl.

A teď trochu praxe, 2 příklady pro vaši lepší představu, proč je důležité o něm alespoň vědět.

Studie 1: Priming teplotou kávy

Vše, co víme o primingu vychází z empirického výzkumu, který ukazuje, že naše reakce jsou podmíněné našimi náladami a předchozími zkušenostmi. Proto, pokud se naučíte nastavovat či alespoň ovládat své nálady, emoce, své nastavení, připravujete si podmínky pro úspěch.

Co je na primingu pro mě fascinující je vzájemné ovlivňování naprosto nesouvisejících jevů, jak například ukázala studie z roku 2008 provedená psychology na universitě v Yale. Cestou do laboratoře jeden z výzkumníků požádal člověka, který se výzkumu účastnil, aby mu podržel kelímek s kávou. Zeptal se ho na pár věcí, něco si zapsal, pak si vzal kafe zpět. Účastník výzkumu tak držel kávu 10 – 25 vteřin. Polovina účastníku držela kelímek se studenou kávou, polovina s teplou. To byl jediný rozdíl mezi těmi skupinami lidí.

A teď ta zajímavá část. Když účastníci došli do laboratoře, dostali stejné zadání: Ohodnoťte osobnost člověka na základě krátkého popisu. Účastníci, kteří drželi teplou kávu, hodnotili člověka jako šťastnějšího, dobře naloženého, štedřejšího a společenského, zatímco účastníci se studeným kelímkem ho viděli spíše jako nešťastného, popudlivého a sobeckého.

Uvědomte si dvě věci: jediný rozdíl mezi profily těch skupin byl kelímek teplý vs kelímek studený. Ale reagovali takto odlišně. A samozřejmě nikdo z nich neměl ponětí o tom, že podléhali vlivu primingu.

Studie 2: Čtení mezi řádky

(tenhle příklad pochází z dříve uvedené knihy D. Kahnemana – píšu to více než 2 roky po jejím čtení, takže je určitě zkreslený, ale pointa je zachovaná a přesné znění najdete v případě zájmu tam)

Výzkumníci vybrali skupinu mladých univerzitních studentů, kteří si zase byli velmi profilově podobní. Skupinu rozdělili na 2 poloviny a dali jim jednoduché zadání: hledejte slovo, které spojuje uvedenou trojici. Například strom – kniha – tužka by měly společné slovo papír. Jedna polovina (kontrolní skupina) studentů dostala naprosto náhodné trojice, zatímco testovaná polovina měla mezi svými trojicemi mnoho slov, která se vztahovala ke stáří a seniornímu věku. Po dokončení testu je výzkumník odeslal do jiné místnosti, kde má proběhnout další test. Ale to, co ve skutečnosti výzkumníci měřili, byla doba, kterou studenti budou potřebovat na překonání vzdálenosti z jedné do druhé učebny.

Studenti, kteří byli primeováni stářím, překonali tu vzdálenost cca o 30% pomaleji! A zase samozřejmě nikdo z nich nebyl informován o tom, v čem vlastní výzkum spočívá!

Příklad 3: Váš život

Určitě jste důsledky primingu zažili sami, aniž jste o tom věděli. Zažili jste někdy třeba “den blbec”? Všechno vám padá z rukou, zakopáváte, nemůžete najít klíče / mobil / peněženku, když se to nejméně hodí, co se může pokazit, se také pokazí? Nebo když jste naštvaní nebo zklamaní, všechno vidíte horší, než to ve skutečnosti je? Tak to je priming, prosím, seznamte se.

Druhá strana mince: vzpomeňte si, když se vám narodilo dítě nebo jste začínali vztah, byli jste čerstvě zamilovaní. Nebyl celý svět krásnější, nedařilo se vám všechno lépe? To je také priming, akorát v tomto případě jste byli primovaní láskou a štěstím.

Co z toho všeho vyplývá? Obsah vaší hlavy – a nejen ten vědomý – výrazně ovlivňuje vaše chování a výsledky ve všech oblastech života i těch zdánlivě nesouvisejících. A obsah vaší hlavy může být ovlivněný primingem, který si mnohdy ani neuvědomujete. Proto pokud budete priming vědomně používat, můžete nejen odstranit nebo alespoň zmenšit ostatní vlivy, ale výrazně pozitivně ovlivnit svůj život a tak se postupně naučit žít líp.

Typy primingu

Abychom primingu lépe porozumněli, podívejme se na rozdílné typy primingu, které psychologové rozeznávají:

Asociativní priming

Využívá slova, která jsou nějakým způsobem spojena, například den a noc, nebo nádech a výdech. Když se objeví jedno slovo, jsme automaticky primováni na to, abychom rychleji reagovali na druhé slovo.

Repetetivní priming

Funguje podobně jako asociativní, ale u slov, která nejsou obvykle spojená, ale spojení mezi nimi vytvoříme drilem. Například pro většinu z nás bude ano spojené s  ne. Ale dokážu si představit, že někdo, kdo právě prošel vojenským výcvikem, bude mít ano spíše spojené s pane.

Konceptuální priming

používá slova, která jsou spojena významově, jako třeba talířjídlo. Protože v naší mysli jsou tyhle pojmy zařazené do stejné škatulky, zmínění jednoho slova způsobí, že budeme mít pohotověji připravená všechna slova z celé té kategorie.

Pozitivní a negativní priming

označuje priming emocí, jako láska nebo nenávist. Viz příklad 3. Bylo dokázáno, že pozitivní priming urychluje naši reakční dobu, zatímco negativní priming ji prodlužuje.

Sémantický priming

Je podobný konceptuálnímu, ale používá slova, která jsou spojená logicky, třeba pomeranč a oranžová.

Skrytý priming

Je pěkně ukázán ve studii 2 – i když ta vlastní slova nejsou viditelná, stejně na ně jedinci reagují.

Priming nás obklopuje denně, protože všechny tyhle poznatky se snaží využívat všichni, kdo nás chtějí nějakým způsobem ovlivňovat. V podstatě celý marketing a branding je o primingu. Marketéři se nás snaží pomocí přímých i nepřímých metod ovlivnit, abychom vnímali tuto značku jako bezpečnou. Tuhle jako luxusní. Když si koupíme tenhle produkt, budeme v pohodě. Když budu na facebook dávat fotky ve svetru a kšiltovce, jsem jeden z vás..

Je dobré si být těchto vlivů vědomi. A ještě lepší je s tím něco dělat a využívat priming ve svůj prospěch a změnit svůj život krok za krokem. Jak na to?

Komentáře

Přidat komentář

  • Rubriky
  • Jak na lepší sex? Stáhni si ebook:
  • Chceš na sobě zamakat? Posunout se na další úroveň?
  • Jakub Červenka, *83
  • Kouč, autor a věčný student a optimista.

    Od svých 21 let chodím na kurzy tantry a jógy, které jsem 6 let vedl.

    Od jara 2016 jsem zapojený do mezinárodního projektu mužských kruhů, Compassionate leadership training. A od ledna 2018 jsem autorem a vlastníkem projektu Muž 2.0, na jehož stránkách se nyní nacházíte.

    Tvořím zde články, videa a kurzy pro muže, ženy, páry. O sexualitě, o sexuálních dovednostech, o intimitě a lásce ve vztazích.